مشروح :
به نام خداوند جان و خرد
موضوع سخنرانی: کودکان با نیازهای ویژه (استثنایی)
سخنران: فریده ترابی میلانی
کودکان با نیازهای ویژه یا کودکان استثنایی، کودکانی هستند که از بهنجار فاصله گرفتهاند و به روشها و آموزشهای خاص نیاز دارند. در حدود 12% دانش آموزان سن مدرسه را کودکان با نیازهای ویژه تشکیل میدهند. در حال حاضر در همه کشورها، آموزش کودکان با نیازهای ویژه در مدارس معمولی در حال گسترش است. در کشورمان نیز سعی بر آن است که این کودکان در کنار سایر دانش آموزان به کسب علم و دانش بپردازند.
جایابی آموزشی دانش آموزان با نیازهای ویژه در مدارس معمولی را طرح فراگیر مینامند. در این طرح با توجه به نیازهای دانش آموزان، برنامه آموزشی طراحی میشود و این برنامه به گونهای تنظیم میشود که دانش آموز با نیازهای ویژه بتواند محتوی آموزشی را گاهی در کلاس با سایر دانش آموزان و زمانی در کلاسهای خاص دریافت کند.
کودکان با نیازهای ویژه به روشهای مختلف طبقهبندی میشوند. یکی از طبقهبندیها به شرح زیر است:
● کودکان کم توان ذهنی در حدود 2 تا 5/2 درصد
● کودکان تیزهوش در حدود 5/2 درصد
● کودکان آسیب دیده بینایی در حدود 2 درصد
● کودکان آسیب دیده شنوایی در حدود 5/1 درصد
● کودکان با مشکلات رفتاری-هیجانی در حدود 2 درصد
● کودکان با مشکلات گفتار و زبان در حدود 2 درصد
● کودکان با مشکلات جسمی-حرکتی در حدود 5/1 درصد
● کودکان با مشکلات ویژه یادگیری در حدود 1 درصد
شایان ذکر است که کودکان با اختلال در خودماندگی یا اتیسم نیز جزو کودکان با نیازهای ویژه محسوب میشوند که سابق بر این در گروه کودکان با مشکلات رفتاری-هیجانی قرار میگرفتند که حالا، بطور جداگانه بررسی میشوند. بعضی از کودکان بیش از یک نارسایی دارند که به آنها کودکان با معلولیتهای چندگانه میگویند مانند کودکان نابینا و کم توان ذهنی ویا ناشنوا یا کم توان ذهنی و ...
در حال حاضر در کشورمان، دانش آموزان با نیازهای ویژه در مدارس خاص روزانه، مدارس خاص شبانه روزی، کلاسهای خاص در مدارس معمولی، بصورت طرح تلفیقی و فراگیر به تحصیل مشغول هستند.