مشروح :
استاد توران میر هادی اندیشه گر تربیتی ایران معاصر از نمونه کوشندگان
تعلیم وتربیت کشور مان هستند که نظر و عمل تربیتی شان بسیار اثر گذار بوده است . ایشان
افزون بر تدریس در مراکز تربیت معلم و آشنا
ساختن دانشجویان تربیت معلم با روش ها و آصول
آموزش و پرورش نوین ، با گشودن مدرسه فرهاد
در تهران( 1334 ش ) که به همت خانواده فرهیخته
شان بنا نهاده شد کوشیدند دانش ها ی کسب شده
در عرصه های تعلیم وتربیت نوین و انسان ساز خود را که در داخل و خارج از کشوراز استادان
برجسته و بنام آموخته بودند، در آن مدرسه پیاده
کنند.
نتیجه بیست و پنج سال تلاس خردورزانه تربیتی در مدرسه فرهاد و مراکز تربیت
معلم ایران، افزون بر تربیت انسان های کوشا
و پرتلاش در عرصه های گوناگون علمی وفنی و
اجتماعی و تربیتی ، که امروز در سرا سر میهن و خارج از کشور مشغول فعالیت هستند ،آثار
ارزشمند تربیتی و فرهنگی است که از ایشان به
یاد گار مانده است
دراین بحث تلاش خواهد شد تا با بهره گیری از آثار پرارج شان ، راه
های به کار گیری عملی اندیشه ها و تجربه های تربیتی ایشان در آموزش و پرورش ایران امروز
که با هزارمسئله تربیتی مواجه است، شناسایی شده
ومعرفی شوند. به این امید که این فعالیت
های آموزشی بتواند برخی از کاستی ها و کژی ها
را کاهش دهد.