مشروح :
نقش رقابت در فرایند های یاددهی – یادگیری
مصطفی کریمی
آموزش و پرورش مدارس تیزهوشان ، المپیادها و در نهایت کنکور
را هدف قرار داده است ، برخی از موسسات آموزشی و انتشاراتی نیز به دلایل اقتصادی
این امر را تبلیغ می کنند.
در دو قرن گذشته ، نظریه پردازان در مورد نقش رقابت در
یادگیری ، نظریاتی ابراز داشتته اند .
به طور کلی رفتار گرایان و نو رفتارگرایان به نقش تقویت در
یادگیری اهمیت می دهند. اما ساخت گرایان به رویداد های ذهنی مانند ادراک ، یادآوری
، استدلال و در کل عامل یادگیرنده (انسان ) اهمیت می دهند که به تغییر و تفسیر
اطلاعات می پردازند
فرضیه ای که در اینجا مطرح شده است این است که در نظریه
رشدگرایان ( به ویژه ژان پیاژه) رقابت در فرایند های یاددهی –یادگیری نقش مثبتی ندارد.
پیاژه علاوه بر چهار عامل رشد به تعادل جویی و برتری تجارب
فردی توجه دارد و معتقد است همکاری و تعامل شاگردان (یعنی مشارکت بجای رقابت )
باعث می شود کودک از خود محوری به سمت واقع گرایی برود و در واقع رقایت هیچ نقش
تقویت کننده ای در فرآیند یاددهی یادگیری
ندارد.